lørdag, februar 03, 2007

Amerikansk kvalitet

Amerikanerne er fantastisk flinke til å lage sporty fritidstøy og røffe sko. Jeg kjøpte et par Georgia boots i New York på begynnelsen av 90-tallet, som har vist seg å være nærmest helt uslitelige. Plagg i fleece har også gjerne svært god kvalitet.

Store amerikanske nettbutikker innen dette segmentet er Eddie Bauer, L.L.Bean og Lands' End. Alle tre sender over hele verden, og tar imot bestillinger fra Norge.

L.L.Bean tar fra 20 dollar og oppover i porto, avhengig av varenes verdi, og finnes på www.llbean.com. Jo mer du kjøper, jo dyrere blir frakten.

Fraktkostnadene hos Lands' End, www.landsend.com, begynner på 20 dollar hvis du velger flypost, og 30 dollar hvis du går for UPS. Også her går prisen opp i takt med varenes verdi. I tillegg kommer selvfølgelig den norske momsen på 25 prosent, dersom ordren overstiger 200 kroner. Dette gjelder for alle utenlandske nettbutikker.

Hos Eddie Bauer på www.eddiebauer.com er forsendelse med UPS det eneste som tilbys, og det har ikke lyktes meg å finne fiks ferdige fraktpriser til Norge. På nettsiden står det at totalkostnaden skal inkludere eventuelle skatter og avgifter, og at den fastsettes når pakken shippes med UPS.

Av disse tre nettbutikkene, er det Eddie Bauer som etter min mening har de fresheste og mest moderne varene. Her finner du også enkelte sko fra merker som Columbia, Born og Merrell. Ekte bargain hunters bør dessuten ta en kikk på www.eddiebaueroutlet.com. Her er det mange gode tilbud!

Jeg kjøpte en stripete, tynn Eddie Bauer genser i silkeblanding på en outlet mall forrige gang jeg var i USA, og har brukt den mye. Er det andre som har erfaring med disse erkeamerikanske merkene, vil jeg gjerne ha en kommentar!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hi

Jeg har laget en nettside med presentasjon av noen amerikanske nettbutikker som betjener Norge. Siden vil fylles ut etterhvert som ejg finner frem til flere.

http://www.mydeltapi.com/amerikanske-nettbutikker.htm

Hilsen
Knut Holt